MENTOR

Yeah!! Akhirnye aku berjaya untuk tidak menjawab call..  Hehehe..  Pada sesiapa yang bukan bekerja di call centre.. aku bukan masuk MENTOR musim ke 4 tuh ye.. Aku jadi mentor untuk budak-budak baru... Macam trainer tapi kitorang ajar dorang the real situation. Be there on floor when they need our help! And guide them the right and the best solution for each problem that they hesitate or cant solve it.

Niat aku bukan semata-mata untuk tidak menjawab call  sahaja ye kawan-kawan.. Tapi untuk menolong budak-budak baru ni tambahan ilmu dan tips menjawab call.. Softskill and technical skill.

Bagi aku semasa training dulu masih tak cukup input yang dapat diberikan trainer. Dan aku bukan tujukan pada sesiapa tapi GENERAL. Sebab aku pun pernah jadi trainee dan TRAINER. Walaupun hanya sekejap, tapi aku faham.. masa tidak mencukupi dan kita sebagai manusia bukanlah SEMPURNA.

Jadi.aku sangat sangatlah setuju sebenarnya dengan process flow sekarang ni yang mewujudkan MENTOR. Sebab bagi aku, 70% ilmu yang kita dapat dan akan adapt adalah semasa menjawab "real call".  Kerana itu, kenapa tidak membenarkan anak murid anda untuk belajar?? Ada pepatah " Belajarlah kamu sehingga ke tembok China " Sekiranya ilmu itu salah, ye aku setuju..  Tapi jika ilmu itu mampu menyenangkan dan melancarkan kerja mereka, kenapa perlu ditahan? Aku tidak faham ye disini motifnye..

Be professional.. Work is work... Never let personal interfere your working life. Sometimes yes, aku faham kita manusia bukan "MAKSUM", but again please.. Please be professional ok. We not in Primary school neither Secondary school nor college life. We are in our career life, or if you called it working life.. Maybe I'm not as brilliant as you are.. not charming, pleasant or so whatever the good things.. but I'm also a HUMAN. Have feeling like other. Please treat me as one.. Can you?

No comments: